Menu
en

Informatyk na etacie czy outsourcing IT?

Najnowsze technologie wkraczają wielkimi krokami do każdej dziedziny. Komputery są wszędzie – od stanowiska kasowego, przez warsztat samochodowy po gabinet lekarski. Wszędzie, gdzie pojawia się sprzęt i oprogramowanie, prędzej czy później pojawia się potrzeba wsparcia informatycznego – aktualizacja oprogramowania, kłopoty ze sprzętem komputerowym,  czy wykonanie kopii zapasowych danych. Lepiej zatrudnić własnego informatyka, czy zlecić prace firmie zewnętrznej? To najczęściej zadawane pytanie przez osoby zarządzające firmami w ostatnim czasie.

Niewątpliwą zaletą obsługi informatycznej sprawowanej przez firmę zewnętrzną jest utrzymanie kosztów dostosowanych do potrzeb. Firma pracuje tylko wtedy, gdy występuje taka konieczność, czyli w przypadku wystąpienia problemów natury informatycznej. Rozliczenia w formie stałego abonamentu za obsługę informatyczną pozwalają zaplanować budżet oraz uniknąć wysokich rachunków w przypadku poważnych awarii. Dodatkowym atutem jest kompleksowość obsługi – zatrudniając jednego specjalistę zdajemy się na jego wiedzę i umiejętności, natomiast w firmie informatycznej mamy do dyspozycji wielu doświadczonych fachowców z różnych dziedzin IT. Ważnym faktem jest także ciągłość obsługi. Posiadając jednego fachowca zatrudnionego na stałe jesteśmy od niego całkowicie uzależnieni. W momencie gdy zachoruje lub pójdzie na urlop, trzeba czekać z problemem do momentu, w którym fachowiec będzie w stanie naprawić awarię. Aby obsługa odbywała się w sposób płynny należy zapewnić sobie odpowiednią opiekę informatyczną. Kiedy warto utrzymać swój dział IT, a kiedy lepiej współpracować z firmą informatyczną?

Przed odpowiedzią na to pytanie należy zrobić małe podsumowanie sprzętu i oprogramowania posiadanego w firmie. Ważne jest to, czy firma korzysta z kilku stanowisk roboczych połączonych siecią, czy może jest to kilka działów, każdy po kilkunastu pracowników, do tego sprzedaż w systemie ERP, strona WWW prowadzona poprzez system CMS, serwer i qnap wykonujący backup wszystkich stanowisk, a do tego aplikacje mobilne w urządzeniach przenośnych pracowników.

Posiadając tylko kilka stanowisk roboczych i pracując głównie przy pomocy pakietu biurowego, głównym zmartwieniem są drobne awarie lub wymiana sprzętu na nowszy, bądź też wydajniejszy. W takim wypadku rozsądnym wydaje się posiadać opiekę firmy zewnętrznej, która zareaguje w momencie wystąpienia usterki lub pomoże przy informatycznym rozwoju i optymalizacji firmy.

Bardziej rozbudowane firmy pracujące na kilkunastu stanowiskach roboczych, obsługujące klientów poprzez system ERP oraz samodzielnie prowadzące swoje strony WWW wbrew pozorom nie mają dużo większych zmartwień niż mała firma z kilkoma stanowiskami. W przypadku awarii lub potrzeby wymiany sprzętu najlepszym rozwiązaniem jest firma świadcząca obsługę informatyczną. Do podstawowych usług dochodzi tutaj najczęściej obsługa wewnętrznego serwera firmy, co również śmiało można powierzyć specjalistom IT.

Firmy składające się z kilku lub kilkunastu działów, z których każdy składa się z kilkunastu bądź kilkudziesięciu pracowników pracują najczęściej na skomplikowanych systemach Business Intelligence oraz posiadają nawet kilkaset stanowisk roboczych. Serwery w takich miejscach to potężne maszyny a najdrobniejsza awaria w infrastrukturze (przecięty przewód, niepoprawnie podane hasło czy zacięta drukarka) może wywołać chaos. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie kilku osób, które będą mogły na bieżąco monitorować pracę systemu i dokonywać drobniejszych czynności serwisowych, natomiast w razie potrzeby wezwać do pomocy zewnętrzną firmę informatyczną.

Wnioski te opieramy w dużej mierze na długiej współpracy z małymi, średnimi i dużymi przedsiębiorstwami. Nawet najbardziej rozwojowe i innowacyjne przedsiębiorstwo inwestujące w dużą ilość nowych technologii często nie wykorzystuje drzemiącego w tych rozwiązaniach potencjału ze względu na brak osoby wewnątrz firmy, która rozumie zasadę działania tych rozwiązań. Natomiast małe przedsiębiorstwa po zatrudnieniu informatyka lub stworzeniu działu IT po kilku miesiącach rozwiązują stosunek pracy z fachowcami IT ze względu na małą ilość interwencji.

W ostatecznym rozrachunku małym i średnim firmom polecamy korzystanie z usługi firm IT, natomiast dużym przedsiębiorstwom przyda się w zespole ktoś, kto zrozumie zasadę działania zastosowanego oprogramowania czy sprzętu, natomiast ciężar wdrożeń, instalacji i przebudowy infrastruktury można przerzucić na firmy zewnętrzne.

Jeśli uważasz, że Twojej firmie potrzebne jest wsparcie IT prowadzone przez profesjonalną firmę, skontaktuj się z nami: biuro@itmore.pl lub zadzwoń: 58 732 74 64

itmore logo