Menu
en

Comarch ERP Optima i biznes w okresie epidemii koronawirusa

Nowa wersja oprogramowania Comarch ERP Optima jest już dostępna. System został uzupełniony o nowe funkcjonalności, które pozwalają na prawidłową obsługę zmian w przepisach, jakie weszły ostatnio w życie w związku z epidemią koronawirusa, a także automatyzację kolejnych procesów w przedsiębiorstwie. 

Oprogramowanie posiada m.in.: 

  • funkcję naliczenia zasiłku opiekuńczego dla rodziców dzieci do lat 8, przyznawanego na podstawie specustawy o koronawirusie 
  • możliwość automatycznego opisywania dokumentów w rejestrze VAT kodami i procedurami potrzebnymi dla nowych plików JPK_V7, które podatnicy będą składać za okresy miesięczne lub kwartalne  
  • wbudowany algorytm automatycznego dodawania procedur mechanizmu podzielonej płatności

Wszystkie nowe funkcjonalności są dostępne zarówno w stacjonarnych wersjach Comarch ERP Optima jak i systemach chmurowych. 

Masz pracowników, którym przysługuje specjalny zasiłek opiekuńczy?

­Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza związana z rozpowszechnianiem się wirusa SARS-CoV-2 postawiła przed polskimi przedsiębiorcami wiele wyzwań z zakresu zarządzania firmą i obsługą bieżących procesów biznesowych. Ustawodawca wprowadził szereg przepisów prawnych, które mają na celu przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Jednym z takich rozwiązań jest dodatkowy zasiłek opiekuńczy związany z koniecznością osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku do lat 8,  jeżeli w związku ze zwalczaniem zakażenia wirusem i rozprzestrzeniania się choroby zakaźnej u ludzi, wywołanej wirusem COVID-19 nastąpiło zamknięcie żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły do których uczęszcza dziecko. System Comarch ERP Optima jest już przystosowany do naliczania takiego świadczenia w wypłacie. Dodatkowo oprogramowanie uwzględnia, że ten dodatkowy zasiłek opiekuńczy nie jest wliczany do limitu 60 dni pobierania zasiłku opiekuńczego w roku kalendarzowym.

Jakie zmiany będą w JPK?

Wśród nowych funkcjonalności wprowadzonych w Comarch ERP Optima związanych ze zmianami w przepisach znalazły się m.in. mechanizmy pozwalające na opisywanie dokumentów handlowych oraz tych z rejestru VAT odpowiednimi kodami towarowymi, procedurami i kodami transakcji, zgodnie z nowymi strukturami JPK_V7, które już zostały wprowadzone przez ministerstwo finansów, ale zaczną obowiązywać dopiero w lipcu 2020 roku.  Są to pliki JPK_V7M dla rozliczeń miesięcznych oraz JPK_V7K dla rozliczeń kwartalnych. Pliki te zawierają część deklaracyjną (na wzór deklaracji VAT-7) oraz ewidencyjną (na wzór pliku JPK_VAT).

Obsługa nowych struktur obejmie wszystkie firmy, niezależnie już od wielkości, w lipcu tego roku. System Comarch ERP Optima już teraz daje przedsiębiorcom możliwość praktycznego zapoznania się z przygotowaniem dokumentów na nowych zasadach, tak aby w lipcu mogli sprawnie udostępnić i wysłać właściwe pliki.

Dużym ułatwieniem w pracy działów księgowości, które korzystają z systemu Comarch ERP Optima jest automatyzacja nadawania procedur na dokumenty fiskalne, paragony, faktury VAT, dokumenty wewnętrzne, dokumenty z rejestrów VAT oraz takie, które podlegają obligatoryjnemu mechanizmowi podzielonej płatności. Jeśli zostaną one przypisane przez operatora do kontrahenta oraz do pozycji cennikowych, to system dopisuje do dokumentów odpowiednie procedury (niezależnie od wymogów ich stosowania). Przykładowo po wskazaniu na fakturze VAT Marża procedury marży, do dokumentu zostanie automatycznie dopisana odpowiednia procedura dla JPK_V7. Dla biur podróży będzie to symbol MR_T, a dla towarów używanych, dzieł sztuki czy przedmiotów kolekcjonerskich i antyków – MR_UZ.

A co nowego w kwestii rozliczania deklaracji PIT?

Kolejną nowością, jaka jest dostępna w Comarch ERP Optima to możliwość naliczenia, wydruku oraz wysyłki do systemu e‑Deklaracje deklaracji rocznej PIT-37(26) z załącznikami: PIT/O(24), PIT/D(28), PIT-2K(8) na formularzu obowiązującym za rok 2019. 

Aktualizacja systemu Comarch ERP Optima objęła również zmiany w obsłudze wykazu podatników VAT, tzw. Białej Księgi.  W przypadku seryjnej weryfikacji z poziomu: listy dokumentów w rejestrze VAT zakupu i sprzedaży lub listy dokumentów w ewidencji dodatkowej kosztów i przychodów, program sprawdza numer rachunku dla zaznaczonych dokumentów niezależnie od ich kwoty. Dokumenty z rejestru zakupu VAT oraz ewidencji dodatkowej kosztów muszą mieć wartość dodatnią, natomiast dokumenty z rejestru sprzedaży VAT oraz ewidencji dodatkowej przychodów muszą mieć wartość ujemną.

Pełny wykaz zmian i nowości w systemie Comarch ERP Optima znajduje się na stronie: https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2020. Dla wielu nowych funkcjonalności powstały filmy instruktażowe, które znajdują się na kanale YouTube Comarch ERP.

System Comarch ERP Optima jest dedykowany dla małych i średnich firm z różnych sektorów gospodarki. Jest też najchętniej wybieranym oprogramowaniem wśród biur rachunkowych i doradców podatkowych, dzięki wbudowanym rozwiązaniom. Z oprogramowania Comarch Optima korzysta już blisko 90 tys. użytkowników.