Działalność gospodarcza w dzisiejszych czasach w dużej mierze związana jest z infrastrukturą IT. Niemalże w każdej firmie jest komputer, internet, sieć a nawet serwer, więc naturalnym jest, że nawet najmniejsza infrastruktura informatyczna wymaga kompleksowej obsługi, opieki, wsparcia a od czasu do czasu interwencji specjalisty.
Nie zawsze jest nam potrzebny informatyk na cały etat, zatem większość mikro i małych przedsiębiorstw decyduje się na outsourcing IT, czyli zewnętrzną doraźną obsługę informatyczną przez wyspecjalizowane do tego firmy. Wykupując wygodny stały abonament na usługi informatyczne, mamy do dyspozycji help desk zgodnie z określonymi parametrami SLA, czyli czasami reakcji i naprawy w przypadku różnego rodzaju awarii. Wystarczy zgłosić problem informatyczny telefonicznie lub mailowo, aby otrzymać pomoc specjalisty najszybciej jak to będzie możliwe.
Jakie usługi informatyczne najczęściej potrzebują firmy?
To zależy od wielkości i etapu rozwoju danego przedsiębiorstwa. Jeśli ono dopiero powstaje, będzie potrzebne zaprojektowanie całej infrastruktury IT, powinien powstać projekt graficzny oraz struktura sieci, uwzględniające m.in. źródło internetu, serwerownię a w niej sprzęty typu router, switch, serwer umieszczone w szafie serwerowej, przebieg i oznakowanie okablowania, rozmieszczenie komputerów, drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych oraz ewentualnych punktów dostępu sieci bezprzewodowej. Powinna powstać też polityka bezpieczeństwa danych, czyli struktura dostępów ze schematem baz danych i plików. Następnym krokiem jest realizacja projektu, czyli utworzenie i podłączenie sieci, zakup niezbędnego sprzętu, jego instalacja i konfiguracja.
Jeśli firma już działa od jakiegoś czasu na rynku, to dobrą praktyką na początek współpracy jest audyt informatyczny. Polega on na dokładnej analizie całej infrastruktury IT: sprzętu komputerowego i oprogramowania, sieci i urządzeń sieciowych, serwerów, struktury sieci i dostępów, a także domen i kont pocztowych. W wyniku audytu powstaje dokument z inwentaryzacją infrastruktury IT, stwierdzonymi nieprawidłowościami, brakami, problemami oraz propozycjami i kosztami rozwiązań. Na podstawie audytu informatycznego zdecydowanie łatwiej jest ustalić optymalny plan kompleksowej obsługi informatycznej dla danej firmy.
Co zawiera abonament na kompleksową obsługę informatyczną dla firm?
W Itmore Sp. z o. o. abonament na obsługę informatyczną zawiera pełen wachlarz usług, od utrzymania infrastruktury IT klienta w pełnej gotowości, przez rozwiązywanie bieżących problemów informatycznych, po fachowe doradztwo związane z optymalizacją i rozwojem firmowej infrastruktury IT. Koszty abonamentu zależą od deklarowanej przez klienta potrzebnej ilości godzin gotowości działu wsparcia IT do świadczenia usług informatycznych w każdym miesiącu.
Jeśli chcielibyśmy wymienić wszystkie usługi jakie świadczy dział wsparcia informatycznego naszym klientom abonamentowym to lista miałaby kilka stron, zatem wymienimy tylko te najważniejsze i najpopularniejsze, które są wykonywane cyklicznie:
instalacja i konfiguracja sprzętu: komputery, routery, switche, drukarki, urządzenia wielofunkcyjne i peryferyjne, etc.
instalacja i konfiguracja oprogramowania: pakiet Office, antywirusowe, księgowe, ERP, backupowe, operacyjne, specjalistyczne
diagnoza i rozwiązywanie problemów ze sprzętem oraz oprogramowaniem
konfiguracja kont pocztowych
szeroko pojęte bezpieczeństwo danych: oprogramowanie antywirusowe, oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych, czyli backup, budowanie świadomości i informowanie użytkowników na temat potencjalnych zagrożeń w sieci
administracja siecią i serwerami
instalacja i konfiguracja certyfikatów SSL dla stron i sklepów internetowych
zakup domen i hosting
fachowe doradztwo informatyczne związane z utrzymaniem, bezpieczeństwem, optymalizacją i rozwojem infrastruktury informatycznej klienta
konfiguracja zdalnych połączeń VPN, Team Viewer
Z uwagi na rozmiar prac, abonament nie obejmuje usług dodatkowych, takich jak:
projektowanie, instalacja lub przebudowa sieci LAN oraz WLAN
instalacja i konfiguracja serwera z migracją danych
audyt infrastruktury IT
inwentaryzacja i dokumentacja infrastruktury IT
polityka bezpieczeństwa danych